Deze pagina is toegewijd aan mijn hobby: Saab. In 2000 in mijn studententijd kocht ik mijn eerste auto, een Saab 900 T8 uit 1985. Later in 2004 kwam een mooie 900 T16S uit 1992, die ik nog steeds heb. Als daily driver passeerden een NG900 G3 uit 1997, een 9-3 lpt G3 uit 2001, een 9-3 Aero Sport Sedan uit 2003 en een 9-5 TiD Sport Estate uit 2006 de revue en doen nu een 9-5 2.3t Griffin Biopower Sport Estate uit 2009 en een 9-3 V6 Aero Cabrio uit 2008 dienst.
Saab 9-3 MY08+ Audio upgrade project
Cable harnesses for 9-3 (facelift model and non-optical audio system)
Elektrische schema’s AMP1 (354) en AMP2 (354S)
9-3 Sport Sedan
Deze mooie 9-3 Aero uit 2003 met 209PK is in mijn bezit geweest van september 2016 t/m februari 2019. Met name om de 900 T16S de verdiende rust in de winter te geven. Heerlijk krachtige wagen met automaat.
Saab tool 8792806
Wie weet een alternatief voor deze tool van Saab? Je kunt hiermee de slangen van de oliekoeler van de automatische versnellingsbak van een 9-3 Sport Sedan demonteren.
Part number .8792806
c900 dynamovervanging
In 2016 zelf dynamo uitgebouwd van mijn classic 900. Laten reviseren in Amersfoort. Daarna zelf weer ingebouwd. Was een lastige klus, waarbij de onderste dynamosteun sneuvelde. Plaatje:
Had ik maar van tevoren geweten hoe dat ding er precies uitzag, dan had ik de instructies in de Bentley Workshop Manual en van saabforum.nl beter kunnen duiden.
Enfin, eind goed al goed!
Saab 9-5 2006 1.9 TiD
Saab 900 T16S 1992
Foto’s Saab 900 Turbo 1985
De eerste Saab 900 T8 die ik in december 2000 kocht.
Specs:
- 2,0 liter 8-kleppen turbo motor met APC;
- 4-deurs hatchback;
- bouwjaar 1984;
- kenteken 1985;
- top ongeveer 200 km/uur;
- vermogen 145 pk.
Saabmuseum 2003
Tech: vervanging koppelingscilinder Saab 900 Turbo 1985
Indien je de werkcilinder of ‘slave’ van de hydraulische koppeling van een Saab 900 wilt vervangen dien je (meer…)