Tech: vervanging koppelingscilinder Saab 900 Turbo 1985

Indien je de werkcilinder of ‘slave’ van de hydraulische koppeling van een Saab 900 wilt vervangen dien je het geheel van drukgroep, lager en werkcilinder uit te bouwen. Goede beschrijvingen van hoe dit te doen staan in de onvolprezen Saab 900 8 valve workshop manual van Bentley, en op de volgende sites:
twinsaabs.com
thesaabsite.com

Deze sites geven echter geen goede beschrijving van wat te doen als je de vingerveren niet meer door middel van het koppelingspedaal ingedrukt krijgt, doordat je een kapotte werkcilinder hebt. Dit was bij mij het geval, en om die reden beschrijf ik dat hieronder.

Werkwijze

Verwijder eerst de diverse luchtpijpen en, indien van toepassing, de turbopijp. Stop een papieren prop of doek in de openliggende uiteinden om te voorkomen dat hier vuil in komt. Verwijder dan de plastic beschermkap die over de drukgroep en het vliegwiel heen zit (zie ook de hierboven genoemde sites). Verwijder met een sleutel 13 de 6 bouten die de drukgroep aan het vliegwiel bevestigen. Verwijder de metalen beschermkap en de klemveer aan het einde van de koppelings-as (zie wederom de sites), en het plastic ventilatortje aan het einde van de koppelings-as.

Draai vervolgens een M8-bout in het uiteinde van de as en trek de as er voorzichtig uit met een koevoet. Let hierbij op dat de as niet de radiateur in schiet. Druk het vliegwiel en de drukgroep uit elkaar met een schroevendraaier of een koevoet zodat er ruimte ontstaat. Plaats in deze ruimte een korte houten spie met een dikte van minimaal 2 cm. Zorg ervoor dat je de koppelingsplaat niet beschadigt en dat de spie niet te ver uitsteekt. Herhaal dit proces op 2 andere locaties van de drukgroep door de drukgroep met de hand rond te draaien. Dit gaat makkelijk als de auto niet in versnelling staat. Pas op dat de houten spieën bij het ronddraaien niet onderin de bak vast komen te zitten.

Als het goed is is er genoeg ruimte ontstaan tussen de veervingers en de rand van de drukgroep om daar een 5 mm dikke stijve coax kabel (deze dient als vervanger van de officieel benodigde ‘Spacerring’) tussen te plaatsen. Zo niet dan moet je dikkere spieën nemen. Duw de kabel er zo diep mogelijk in met behulp van een schroevendraaier, zodat deze goed vast zit. Verwijder vervolgens de spieën. Als het goed is is er nu ruimte ontstaan tussen de uiteinden van de veervingers en het drukgroeplager dat tussen drukgroep en werkcilinder zit.

Draai de 3 bouten van de hulpcilinder los en neem de drukgroep en werkcilinder uit. Indien hier niet genoeg speling voor is moet er wellicht een dikkere kabel worden gebruikt.

Deze pagina geeft slechts een aanvulling op de uitgebreidere beschrijvingen op bovengenoemde sites. Bekijk deze dus ook aandachtig. En natuurlijk geldt voor alle werkzaamheden: begin er alleen aan als je weet waar je mee bezig bent. Als je geen ervaring hebt met het sleutelen aan een auto laat het dan door een professioneel automonteur doen of roep op z’n minst hulp in van een meer ervaren persoon. Waarschijnlijk heb je sowieso een tweede paar handen nodig om de klus te klaren. Vergeet niet dat de koppelingsveer een grote kracht levert, dus pas op handen en vingers in de buurt van zaken die onder mechanische spanning staan.

Hieronder enkele foto’s die het geheel kunnen verduidelijken.

Drukgroep voorzien van coaxkabel die dient als spacerring:

drukgroepspacerring1 drukgroepspacerring2 drukgroepspacerring3
Drukgroep en koppelingsplaat:

drukgroepkopplaat
Drukgroep:

drukgroep
Opening na uitbouw van drukgroep en werkcilinder:

opening5 opening3 opening4 opening2 opening1
Werkcilinder en drukgroeplager:

slavedrukgroeplager1 slavedrukgroeplager2
Werkcilinder:

slave2 slave1

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.